2008. nov. 30.

Úgy tűnik, mi is megfertőződtünk... a német karácsonyi aprósütiket, a "Plätzchen"-eket ugyanis errefelé a családok a karácsonyt megelőző kb. öt hétben készítik (sokat és sokfélét). Én eddig nem lelkesedtem, hogy már az adventi időszakot megelőzően is elkezdjük az ünnepekre készülődést, de a gyerekek az óvodában/iskolában a társaktól folyamatosan hallgatták az élménybeszámolókat a közös családi sütikészítésről, és kérték, nálunk is ilyen édességek kerüljenek az első gyertya meggyújtásakor az asztalra. Így pénteken előkerültek a finom illatú karácsonyi fűszerek, a formák a tészta kiszúrásához, és a díszítéshez mandula, dió, mogyoró, napraforgó. Nagyon kellemes, kedélyes estét töltöttünk ezzel az elfoglaltsággal, a gyerekek is olyannyira belelkesedtek, hogy az elkövetkezendő napokban biztos vagyok benne, hogy naponta akarnak majd sütit készíteni. Azt hiszem a következő a mézeskalács lesz, de szeretnénk kipróbálni egy "Zimtsterne" (fahéjas csillagok) receptet, mert nagyon ízlik nekünk.

Készítettünk adventi koszorút is, szép egyszerű hagyományosat, piros gyertyákkal, piros és fehér bogyókkal díszítve. Mint megtudtuk egy rádióműsorból, az első adventi koszorút egy hamburgi evangélikus lelkész Johann Heinrich Wichern készítette 1860-ban az általa alapított árvaházi gyerekek számára. A kör alakú abroncsos "csillárt" fenyőágakkal és 24 gyertyával díszítette fel. Minden nap eggyel több gyertyát gyújtottak meg a koszorún, hogy a növekvő fénnyel érzékeltessék a Megváltó születésének közelségét. Az első négygyertyás koszorú 1925-ben jelent meg egy kölni katolikus templomban, majd tíz évvel később már a családok szobáit is ékesítették az egyházak által megszentelt változatok.

Ma résztvettünk az óvodai és iskolai adventi kerten (Adventsgärtlein). Leírhatatlanul gyönyörű a közös éneklés, majd az, ahogy a halk hárfazene mellett egyre több fény gyúl ki a sötét teremben. A gyerekek fenyőágakkal, ásványokkal kirakott spirális úton mennek egyenként a spirál közepén világító nagy gyertya felé, ott meggyújtják a magukkal hozott, almába szúrt kisebb gyertyát, majd a kifelé vezető útjukon a megfelelő helyen lerakják egy földre helyezett aranycsillagra. Ezáltal évről évre megélhetik az emberi aktivitás lényegét: ha az ember befelé megy, (azaz nagy figyelemmel tanul, dolgozik, elmélkedik), bent fényt talál; ez a fény közös, mindenki számára megtalálható; a megtalált közös lángnál meggyújthatja a saját fényét, és azt kihozhatja a többieknek, azaz: nem rejti el magának, hanem odaadja a közösségnek, hogy ezáltal egyre melegebb és világosabb legyen azon a helyen, ahol éppen vagyunk. :-)

14 megjegyzés:

malyvacsiga írta...

Köszönöm, nagyon, hogy mostanság ilyen szépen leírod ezeket a dolgokat. Olyan jó olvasni. Különösen, hogy nekem most ezeket nem csak írni, de gondolni sincs erőm.

(Most úgy érzem, inkább csak veszek el a nagy közös energiából és fényből, most ezt tudom csak tenni. Aztán majd egyszer megint fordul a kocka, remélem.)

Lívi írta...

Tavaly én is csináltam fahéjas csillagot. A manduladarálásba majdnem beleőszültem egy vacak darálóval, de aztán a végeredmény mindenért kárpótolt :-) Valami olyan hihetetlen finom, hogy az első kóstolónál azt mondtuk: ez felkerül a standard karácsonyi sütik közé :-)
Én amúgy a Macikonyha-féle recept alapján csináltam. Ki van linkelve nálam, ha érdekel.

idrah írta...

Szilvi! :-) Szerintem jut neked bőven abból a nagy közös energiából és fényből!!!! ;-) Mindig annak, akinek szüksége van rá...

Lívi! Köszi, megnézem a receptet. Nekem egy német van, összehasonlítom, van-e eltérés...

agnes írta...

Nincs kedved leírni az aprósütis recepteket? Az én gyerekeim is úgy jönnek haza a suliból, hogy "Frau B. kérdezte, ki milyen sütiket kezdett el sütni Karácsonyra"... és persze nekünk is hozzá kellene fogni de olyan lusta vagyok keresgélni;) viszont szívesen próbálgatnék újakat.
Akkor azért most Lívi hozzád is benézek azért a linkért:D

Lívi írta...

Na, akkor közkívánatra belinkelem ide :-)

Macikonyha aprósüti receptjei , amik között igazán érdemes böngészni (közte az álom-fahéjas csillag): http://macikonyha.blogspot.com/search/label/Apr%C3%B3s%C3%BCtik

És akkor ezt is megosztom veletek, ezt csak a héten találtam, úgyhogy még nem próbáltam, de szándékomban áll, mert szerintem nagyon jól hangzik :-)
http://alchri62.blogspot.com/2008/11/adventi-florentin.html

Lívi írta...

Ja, és még egy :-) Csokis pöffeteg. Ezt is a héten találtam, sztem nagyon vicces
http://sutisnene.blogspot.com/2008/11/csokis-pfeteg.html

idrah írta...

Lívi! Köszi a linkeket :-)!

Ági, bocs, hogy nem jöttem eddig a receptekkel...
Amit mi először csináltunk, az egy nagyon egyszerű tészta. Lehet sokféleképp díszíteni, mi magokat tettünk rá.

250 g növényi margarin
125 g cukor
500 g liszt
vanília
reszelt citromhéj
csipet só
2 tojás
Tésztává gyúrjuk az összetevőket, majd fél órára hidegre tesszük. Kb. fél centisre kisodorjuk, majd jöhetnek a formák... 180 fokon, sütőpapíros tepsiben 10-12 percig sütjük.

idrah írta...

A fahéjas csillag recept:

3 tojásfehérje
250 g porcukor
300 g darált mandula
2 teáskanál fahéj
100 g mandula

A tojásfehérjéket habbá verjük, kicsinyenként hozzáadagolva a porcukrot. (kb. 1 tojásfehérje mennyiségnyit félrerakunk belőle a díszítéshez)
A habhoz keverjük óvatosan a 300 g darált mandulát és a fahéjat. Olyan tésztát kell, hogy kapjunk, amit ki tudunk sodorni. A maradék mandulát (100 g) a munkafelületre szórjuk, ezen sodorjuk a tésztát kb. egy centisre. Csillagokat szaggatunk, tetejüket megkenjük a cukormázzal. A sütőt előmelegítjük 160 fokra, és 8-10 perc alatt készre sütjük.
Az én receptem azt javasolta, hogy a kiszaggatott, cukormázzal megkent sütiket egy éjszakán át szárítsam, majd utána süssem, de én rögtön sütöttem, és jók lettek... :-)

idrah írta...

Mandulás keksz

300 g margarin (olvasztva)
300 g méz (margarinnal olvasztva)
200 g darált mandula
200 g tönkölyliszt
pár csepp citromlé

170 fokon 10 perc sütés.

idrah írta...

Narancsos-kókuszos halmok

150 g mazsola
50 g vaj
160 g kókuszreszelék (+ valamennyi még a díszítéshez)
200 g méz
2-3 tojás
2 narancs reszelt héja
4 evőkanál narancslé
2 teáskanál fahéj
2 teáskanál sütőpor
200 g teljes kiőrlésű búzaliszt

Mazsolát beáztatjuk kis melegvízbe. Kókuszreszeléket száraz serpenyőben kicsit megpirítjuk. Mézet+tojást+olvasztott vajat+narancslét+narancshéjat+fahéjat+kókuszt+mazsolát összekeverjük. Hozzá a sütőporos lisztet.
Kicsit pihentetjük a tésztát. Sütőpapíros tepsibe kis halmokat teszünk, kókuszreszelékkel megszórjuk. 200 fokos sütőben 20 percig sütjük.

Lívi írta...

Kriszta! Nem lenne kedved csinálni ezeknek a recepteknek egy külön postot?
A mandulás kekszet próbáltad már? Nagyon jól hangzik!
Nem tudzs receptet arra a sütire, aminek most nem jut eszembe a neve :-) Jellegzetes német karácsonyi süti, és az alján ostyalap van. Egyszer ettem olyat, és nagyon finom volt. Úgyhogy mikor az Aldiban megláttam a kis ostyalapokat, rögvest be is vásároltam belőlük. Szóval már csak a recept kéne hozzá.

idrah írta...

Lívi!
Tavaly csináltam már a mandulás kekszet, nagyon finom szerintem.

Az ostyás süti nevét magyarul nem tudom, itt "Makrone"-nek hívják. Mindig felvert tojásfehérje az alap, aztán vagy kókusszal, vagy dióval, mandulával variálják. Harmadrész a cukor, harmadrész a tojásfehérje, és harmadrész a többi. Pl. a mandulás változat: 4 tojásfehérje, 200 g porcukor, 200 g darált mandula és negyed teáskanál fahéj. Én tavaly diósat csináltam, akkora sikere sajnos nem lett a család körében :-).

agnes írta...

Lívi,
Oblaten Lebkuchen -is ostyás és mézes, nagyon finom:)
http://www.chefkoch.de/rezepte/705991173192145/Xaintis-Lebkuchen-auf-Oblaten.html

Lívi írta...

Kriszta: amit leírtál az nálam habcsók néven fut. Sajna nem arra gondoltam. Ebben aszalt gyümölcsök vannak apróra vágva és fűszeres. Talán inkább Ágié lesz az, bár én biztos nem ezen a néven hallottam :-o Köszi a linket!

És időközben rájöttem, hogy a Macikonyhán is van ilysmi :-) (Nem, nem fizetnek érte, hogy folyton őt emlegessem :-)

http://macikonyha.blogspot.com/2007/12/elisenlebkuchen-puncsmzzal_09.html