2008. máj. 8.

Ritmus

Az oviban Enikőéknél, csakúgy, mint az összes Waldorf óvodában nagyon fontos a napi/heti/havi/éves ritmus. A tízóraira kapott ennivaló, (hétfőn rizs, kedden árpa, szerdán köles, csütörtökön rozs, pénteken zab alapú gyümölcsös müzli), és a naponta változó foglalkozások (gyapjúkép-készítés, kerti munka, gyurmázás, kenyérsütés, festés, ma például a tízórais pamut szalvéták közös mosása egy nagy edényben) megadják egy-egy napnak a saját jellegét. Az évszakok változását az évszakasztal díszein kísérhetik figyelemmel a gyerekek ­– amellett persze, hogy mennyire kell felöltözni az udvari játékhoz, vagy sétához. Az év ritmusát pedig az ünnepek adják meg: a készülődés hangulata, magának az ünnepnek az átélése, és az ünnep hangulatának a továbbélése egy ideig – egészen addig, amíg el nem lehet kezdeni készülődni a következő ünnepre :-). A ritmusok harmonizálják a gyerekek életét... napjuk úgy tagolódik, hogy a koncentráltabb tevékenységek után mindig egy szabadabb következik, ez által ritmusa lesz a napnak, mint ahogy a lélegzésnél a ki- és belégzés váltakozik. Így lesz képes a gyermek egészségesebben, harmonikusabban élni, kevesebbszer fordul elő, hogy "túlpörög" a sok külső, nagy mennyiségű, váratlan inger hatására, és az éjszaka folyamán is könnyebben dolgozza fel a napközbeni "élményeket". A napi ritmus körülbelül így néz ki:

7.30 Az óvónők közösen kezdik el a napot, előkészítik tevékenységeiket
8.00.- 8.30 A gyerekek megérkeznek, majd bekapcsolódnak a szabad játékba
8.00.- 9.30 A szabad játék ideje: a gyerekek önállóan játszanak, míg a két óvónő a hét különböző napjaihoz és az évkör ritmusához igazodó munkát végeznek (pl. elkészítik a tízórait előkészítik a művészeti tevékenykedéseket), amelyekbe a gyerekek szabadon bekapcsolódhatnak
9.30.- 9.45 Rendrakás: ezt az óvónők és a gyerekek együtt végzik (egy állandó dalocska halk éneklése közben)
9.45.-10.00 Reggeli kör: székkörben gyülekeznek az évszakasztalnál, gyertyagyújtás, köszöntik a mai napot, az időjárásról versben vagy dalban „beszélnek”, imaszerű verset mondanak, illatos olajozás a kis tenyerekbe
10.00.-10.20 Ritmikus játék: az óvodásokhoz szabott történetbe ágyazott verses, dalos, ritmikus mozgás
10.20.-10.30 Kézmosás: ezt követően egyéni játék a gyerekekkel például: „lovagoltató”-játék, ujj-játék (a mosdóban maradva)
10.30.-11.00 Tízórai: egy asztalnál körben ülve, közösen asztali áldással kezdik és köszönéssel fejezik be az étkezést
11.00.-12.00 Szabad játék a kertben vagy séta
12.00.-12.30 Mese vagy bábozás, az óvodai nap közös befejezése kis körjátékkal, majd a szülők érkeznek a kicsikért.
Enikő mégegy ritmust beépített magának, ami soha nem maradhat el. Mégpedig a tőlem való reggeli búcsúzkodás. A forgatókönyv mindig pontosan ugyanaz: Miután levetkőzünk, cipőt cserélünk, együtt megyünk be a csoport szobájába. Enikő mögém bújik, úgy tesz, mintha aznap csak én érkeztem volna az óvodába. Az óvónők mindig csodálkozást, ámuldozást játszanak el, hogy ma csak Enikő mamája jött óvodába :-). Aztán persze előbújik a lányka, kézfogással üdvözölve az óvónéniket. Ezután közösen megszemléljük a csoport tengerimalacait (Janosch-t és Jana-t), majd az ablakhoz vesszük az irányt, ahol a búcsúzkodás zajlik. Mindig pontosan három kis széket húz oda Enikő, milliméter pontosan egymás mellé igazgatja őket. A középsőre feltérdel, hogy az ablakon kilásson. Ad egy puszit nekem, én is adok neki (általában többet ;-)), elhangzik, hogy "Ugye integetsz, Anya?!", "Hát persze, Kicsim!", "Érezd jól magad!". Megkerülve az épületet, a kerítés mögül integetek, Enikő az ablak mögül visszainteget. És ez hajszálpontosan így történik minden reggel... :-)

1 megjegyzés:

márta írta...

Kösz, hogy elmesélted...Az integetés nagyon fontos. Enikő még szipogva marad ott az oviban, de az óvó nénije olyan kedves, hogy direkt átviszi egy másik terem ablakához, hogy tudjon nekem integetni, mikor már az utcán vagyok.